Главная » Файлы » Література

Урок за темою «Петербург у романі Ф. Достоєвського «Злочин і кара» (світова література 10 клас)
[ Скачать с сервера (77.0 Kb) ] 04.04.2015, 12:21 PM

Урок за темою «Петербург у романі Ф. Достоєвського

«Злочин і кара» (світова література 10 клас)

 

Мета: допомогти учням з’ясувати, яким постає Петербург у романі Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара»; розкрити його вплив на свідомість героїв; показати, як створений в романі образ безвиході, в якій опинилися герої;

підвести до осмислення головного конфлікту роману - між Раскольниковим і світом, їм що заперечується; розвивати навички пошукової роботи; формувати здатність школярів протистояти згубним впливам.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, текст роману Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара»(мовою оригіналу і в перекладах); картки з таблицями, презентація, відеоматеріали.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово учителя.

        Сьогодні ми продовжуємо знайомство з романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і кара». Наша розмова піде про Петербург (пісня Олега Газманова «Здравствуй, Питер»).

        Петербург не раз ставав дійовою особою російської художньої літератури. Ось Мідний вершник А. С. Пушкіна! Гуляючи по Невському, мимоволі згадуєш героїв Н. В. Гоголя. А якщо вслухаєшся в це місто, то почуєш страждання петербуржців Н.А.Некрасова. І ось ми йдемо шляхом Родіона Раскольникова ... Яким же зображує Петербург Ф.М. Достоєвський у романі «Злочин і кара»? Ми говорили про те, що Ф.М. Достоєвський народився у цьому місті, досліджував його у своїх книгах.

            Відтворити реалії минувшини було випереджальним пошуково-дослідницьким завданням для груп учнів.

      III. Оголошення теми й мети уроку.

  1. Хвилинка психологічного настрою.

пісня О.Кваша «Санкт- Петербург - Гордая белая птица!» 

      IV. Актуалізація опорних знань.

Демонстрація слайдів різних міст у різні пори року.

  • Яка панорама міста вас найбільше привабила, чому?
  • Як вплине таке місто на людей?

(Благотворно, позитивно чи холодне, негативне)

Для розуміння змісту роману «Злочин і кара» важливо уявити собі образ Петербурга, який виник на сторінках творів Ф. Достоєвського. В літературі є такі  поняття як булгаковська Москва, пушкінський Петербург, Петербург Гоголя, Достоєвського. Мова в даному випадку йде не про особливості міст, а про картину життя  суспільства 20-х, 40-х, 60-х років.

       1. Виступ творчих груп: (з використанням власних презентацій)

- Який же він, пушкінський Петербург?

 (Учні цитують уривки з творів Пушкіна):

  - Яким же    постає перед нами Петербург 30-х років в «Петербурзьких повістях» М.В.Гоголя.?    

(Зачитують уривки. Зовні це, здається, блискуче місто. Петербург у Н. В. Гоголя - перевертень з подвійним обличчям: за парадною красою ховається бідне і убоге життя. )

- А яким побачив це місто М.О. Некрасов у своєму циклі петербурзьких віршів?

(Зачитуються вірші  « Вчерашний день часу в шестом..», «Размышления у парадного подъезда»(уривки))

Висновки: Репортаж із вулиць Петербурга «Кола Вена»

       V. Формування умінь та навичок

1. Слово вчителя з елементами евристичної бесіди:

- Пригадаймо, де відбувається дія твору  (перегляд відеоролику «Петербург Достоєвського).

 - Охарактеризуйте Петербург, яким він постає в романі. (Це не лише тло, на якому розгортаються драматичні події, але й символ життя ненормального, аморального. Міський пейзаж орга­нічно пов'язаний із душевним станом героїв. Бруд на вулицях, скрізь пил, цегла, спека, задуха, пияки. Небо світле, безхмарне, вода блакитна, але враження, що місто тисне на героїв.)

Коли  Раскольніков блукає містом, розмірковуючи про злочин, то «важко дихати», скрізь «громада мертвого каміння, де людині нікуди йти»; й інші герої задихаються «під важким петербурзьким небом». Тут люди страждають від голоду, від бідності, і в їх головах народжуються злочинні думки, реальність сплітається з марення ми та кошмарами. Свидригайлов назвав Петербург «містом напівбожевільних».

  - Які кольори переважають? (Сірі, жовті).

  - Якими зображені люди? (Злі, сердиті, п’яні).

  - Яке враження вони справили на вас, чому? (Отже, від зустрічей з цими людьми залишається відчуття чогось брудного, жалюгідного, потворного).

  - Як доля героїв пов’язана з вулицями Петербурга? (Привселюдно кається Раскольніков, приносить себе в жертву Соня, помирає Мармеладов).

- Які трагедії  відбуваються на вулицях міста?

(Життя Петербурга потворне. П’яну дівчинку переслідує 30-річний чоловік. У відчаї кидається з мосту жінка. Вулицями ходить з дітьми і просить милостиню    Катерина Іванівна. Саме тут,на вулиці, і помирає).

Сцени вуличного життя (ч. 1, гл. 1; ч. 2, гл. 2, 6; ч. 5, гл. 5)

 

( Перегляд уривків з кінофільму)

-Яким запам'ятався Петербург?

Очікувана відповідь. Безрадісним. Ми гостро відчуваємо задуху. Ця задуха здобуває значення символу Росії. Петербург – місто мертве, холодне, байдуже до доль людей:

          Всі ці уривки з роману складають однакове враження задухи, передають цей стан як щось спільне в описі міської обстановки.

          Пейзаж пов'язаний з образом Раскольникова, пропущений через його сприйняття. Всі викликає в душі «почуття глибокої огиди». Герой задихається в цьому місті, світі.

Пейзажі (ч. 1, гл. 2; ч. 2, гл. 1, 2, 6; ч. 4, гл. 5, 6)

          Робота в групах: Перейдемо до інтер'єрів. Яке ваше найсильніше враження, коли ви, покидаючи вулицю, «входите» в кімнату Родіона Раскольникова, в кімнату Соні Мармеладової? Дослідити описи помешкання героїв.

(Група1: ч. 1, гл. 3. Кімната Родіона - труна, шафа… Ця кімната – комора – прообраз більш грандіозної, але такої самої задушливої «комори» - Петербурга.)

(Група2: ч. 1, гл. 2. Кімната Соні – «потворний хлів»… Ці сірі брудні стіни давлять.)

        - Як впливає помешкання на свідомість героїв?( Саме в цій коморі, схожій на шафу, народилася ідея Раскольникова).

       - Якими ж ми бачимо дітей Петербурга? (Трагічним і неприглядним).

Інтер'єри (ч. 1, гл. 2, 3; ч. 2, гл. 7, ч. 4, гл. 3, 4)

 

 «Мотив глухого кута» в романі:

Очікувана відповідь.

         Герої роману безсилі вирішити протиріччя, «тупики», в які їх ставить життя. Та й все це залежить не від волі людей, а від стану суспільства. У відносинах людей один до одного вражає байдужість, роздратування, злість, зле цікавість - все це веде до духовного самотності людини в натовпі.

       - Чи жива хоч якась надія героїв на щасливе майбутнє міста? (Головний герой мріє про інше, прекрасне місто, створене для щастя людей, і (такий парадокс!), коли йде на злочин, то думає ... про облаштування фонтанів!)

Показ слайдів з фонтанами сучасного Петербурга на фоні пісні М Макеева «Песня о Петербурге»

VI. Підведення підсумків уроку (запис висновків у зошит)

 Свій Петербург у Достоєвського. Його Петербург є ​​повною антитезою місту «Мідного вершника». Це місто, яке ворожий людині, тіснить, давить його, створює атмосферу безвиході, штовхає на скандали і злочини.

 

Схема

 

       
   
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          Але поруч із уявленнями про потворне місто живе в душі Достоєвського і мрія про Петербург, створений для щастя людей, місто, яке втілює здоровий дух гармонійного суспільства. Петербург Достоєвського — це не лише уособлення зла, але й сподівань. Письменник вірить, що люди «сотворят достойные плоды покаяния» і Петербург буде іншим. Петербург сьогодні таки дійсно інший.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Доповніть речення: «Найбільше на уроці мені запам'яталося

(Вразило, сподобалося ...) »

  • Мене дивує (вражає)...

Виконати завдання в контрольно – діагностичній системі тест W2 (пісня І.Кармелюк «Город, котрого нет»)

1.Кто з письменників не використав образ Петербурга у своїй творчості?

     А. О. С. Пушкін

   . Б. А.С.Грибоєдов

     В. Н. В. Гоголь

     Г. Ф.М.Достоєвський

2.Роман Достоєвського Ф.М. «Злочин і кара» починається:

     А. описом міста

     Б. описом головного героя

    .В. безвихідне становище

      Г. описом злочину

3. Символіка кольору відіграє велику роль в романі «Злочин і кара». Який колір переважає в описі Петербурга?

      А. сірий

      Б. зелений

      В. чорний

     . Г. жовтий

4. Який Петербург у романі «Злочин і кара»?

   .  А. місто, в якому неможливо бути

       Б. місто-казка

     В. місто-привид

     Г. місто-«струнка громада»

5. Петербург у романі «Злочин і кара» є:

    А. декоративним фоном

     Б. психологічним фоном

     В. співучасником злочину, героєм роману

     Г. засобом руху сюжету

6. Визначте, кому з героїв належить описане нижче житло?

       «Камора його перебувала під самою покрівлею високого п'ятиповерхового будинку і схожа більше на шафу, ніж на квартиру ...»

А. Соні                        Б. Мармеладовим

В. Процентщице          .Г. Раскольникову

VІІ. Домашнє завдання

Підручник стр.137 – 141 прочитати; скласти цитатну характеристику Родіона Раскольникова; записати у зошити авторське тлумачення Петербурга.

Додаток 1. «Індивідуальна карта зворотного зв'язку»

Зміст

Самооцінка

Оцінка вчителя

Працював добре

 

 

Матеріал уроку зрозумів теж добре

 

 

 

Працював добре, але деякі питання залишилися незрозумілими

 

 

Працював незадовільно, майже нічого не зрозумів

 

 

 

        

 

 

       
   
 

 

 

 

    Умовні знаки:                  -«добре»;            - «задовільно»;         - «незадовільно».

 

Категория: Література | Добавил: Admin
Просмотров: 1616 | Загрузок: 45 | Рейтинг: 5.0/11
Всего комментариев: 0
avatar